Claudia Starink
Collega aan het woord
Claudia werk al meer dan twintig jaar bij Stam + De Koning Bouw en heeft verschillende functies vervuld: van werkvoorbereiding tot inkoop tot calculatie. Inmiddels heeft ze haar eigen afdeling "Client Support" opgezet. Een afdeling die uniek is in de bouwwereld. "Wij bouwen geen huis voor onze klant, wij bouwen een thuis".
Hoe heeft jouw loopbaan carrière zich ontwikkeld?
Mijn pad naar de bouw is allesbehalve rechtlijnig. Mijn moeder was verpleegkundige, dus ik dacht eigenlijk dat ik vanzelf die kant op zou gaan. Op mijn twintigste was ik volop bezig met mijn bachelor Verpleegkunde, maar eerlijk gezegd had ik geen idee wat ik écht wilde. De zorg? Een specialisatie? Of lag er misschien iets heel anders voor mij in het verschiet?
Om dat uit te zoeken besloot ik een beroepskeuzetest te doen. Bouwkunde kwam eruit. Nou… dat was even schrikken! Mijn ouders waren minstens zo verbaasd. Ze hoopten dat ik ooit het bedrijf van mijn vader zou overnemen en dachten vooral: “Wat moet je in die mannenwereld?” Maar ik voelde dat ik dit moest proberen. De bouwsector trok me aan en ik wilde het gewoon doen.
Achteraf gezien is het eigenlijk helemaal niet zo verrassend. Als kind bouwde ik boomhutten, repareerde ik horloges en was ik altijd aan het puzzelen. Er zat dus blijkbaar altijd al iets technisch in mij. Alleen dacht ik destijds nooit aan een carrière in de bouw. Vrouwen in de bouw? Dat werd toen helemaal niet gepromoot.
Met haar Coffee & Tools bus rijdt Claudia van oplevering naar oplevering, om eindgebruikers een vliegende start te geven in hun nieuwe woning.
Hoe heeft jouw carrière zich binnen Stam + De Koning Bouw ontwikkeld?
Mijn avontuur in de bouw begon ooit als stagiaire bij een aannemer, maar pas bij Stam + De Koning Bouw voelde ik me echt op mijn plek. Na mijn stage besloot ik te blijven en sindsdien ben ik eigenlijk nooit meer weggegaan. Ik ben inmiddels zo’n beetje het vaste meubilair geworden.
Binnen het bedrijf heb ik allerlei functies doorlopen: werkvoorbereiding, inkoop, calculatie… noem maar op. Toen de organisatie groeide, ontstond er een kans om als uitvoerder aan de slag te gaan. “Ga jij dat maar doen,” zei mijn directeur. En vanaf dat moment ben ik eigenlijk nooit meer “naar binnen” gegaan.
Voor mij was de stap naar de bouwplaats een heel logische. Geen bureaustoel meer, maar midden in de actie staan, met mijn handen letterlijk in de modder. Het is een rol die ik stiekem altijd al ambieerde.
Wat is Client Support precies?
Een paar jaar geleden heb ik binnen Stam + De Koning Bouw de afdeling Client Support opgericht. Daarmee hebben we de klantreis geïntroduceerd in de bouw. Dat is best uniek. Wij zorgen ervoor dat klanten vanaf het allereerste moment betrokken zijn: optiegesprekken, praktische keuzes, rondleidingen, oplevering én nazorg. Zo bouwen we niet alleen een woning, maar een thuis. Het gaat niet om de styling of decoratie, maar praktische dingen die je dagelijks gebruikt. Waar komt de tv te hangen? Moet een muur verzwaard worden? Waar komen extra stopcontacten?
We nemen de klant mee door het bouwproces zodat ze zich echt een onderdeel van het project voelen: ze zien letterlijk iets ontstaan dat eerst alleen op papier bestond. Klanten zien de vorderingen, krijgen vertrouwen en ervaren dat ze onderdeel zijn van het project. En voor ons als team is het ook heel waardevol, het maakt ons werk betekenisvoller en persoonlijker.
Wat maakt jouw rol binnen Stam + De Koning Bouw zo bijzonder?
Mijn werk draait allang niet meer alleen om bakstenen en beton, het draait om de mens achter het project: de klant. Veel bouwbedrijven richten zich vooral op het technische aspect, maar ik zag al snel dat er enorme waarde zit in het beter begeleiden van de klant en het verkleinen van de kloof tussen techniek en eindgebruiker. Ik wil klanten niet alleen informeren, maar ze echt onderdeel maken van het proces.
Wat waardeer je het meest in je werk?
De vrijheid. Toen ik mijn idee voor Client Support presenteerde, kreeg ik direct het vertrouwen om ermee aan de slag te gaan. Dat vertrouwen heeft ervoor gezorgd dat mijn idee kon groeien tot een echte afdeling binnen de organisatie. Daarnaast is de functie heel dynamisch. Ik werk met mensen van verschillende leeftijden en achtergronden. Van jonge starters tot ervaren directeuren. Het maakt het werk zo interessant en leerzaam. Ook maakt ons gemengde team de sector beter, creatiever en menselijker. Het is een prachtige, continu veranderende wereld, en ik ben er trots op dat ik bij Stam + De Koning Bouw elke dag mijn steentje mag bijdragen om die wereld persoonlijker te maken.
Welke boodschap wil jij meegeven aan mensen die twijfelen over een carrière in de bouw?
Voor elk beroep moet je in de wieg gelegd zijn; het gaat er niet om of je een man of vrouw bent. Of je nu in de zorg werkt of in de bouw, de functie moet bij je passen. Mijn werk voelt voor mij dan ook nooit als werk, eerder als een hobby.
In het verleden ben ik regelmatig langs middelbare scholen en de Avans Hogeschool gegaan om leerlingen te stimuleren om na te denken over een technische opleiding. Mijn hart ligt bij de bouw, maar de sector is zó veelzijdig. Er zijn talloze functies en mogelijkheden.